Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Γιατί οι έφηβοι δεν παρακολουθούν την ειδησεογραφία;


Γιατί είναι χρήσιμο να παρακολουθούν την επικαιρότητα;

 

Μαρία Τερέζα Ντε Ρόζα Παλμίνι
Μαθήτρια της Β’ Τάξης

Σε μια κοινωνία όπου οι περισσότερες- αν όχι όλες- οι αξίες και ηθικές αρχές θυσιάζονται στο βωμό του χρήματος και της οικονομίας είναι ιδιαίτερα δύσκολο να βρεθεί εγκυρότητα στις πηγές ενημέρωσης. Η ενημέρωση από τα χρόνια του Ησίοδου μέχρι και σήμερα αποτελεί μια αμφιλεγόμενη δραστηριότητα, μία ευλογία αλλά ταυτόχρονα κατάρα για την ανθρωπότητα, εξαιτίας της έλλειψης της αξιοπιστίας που τη χαρακτηρίζει. Ωστόσο ανησυχητικό μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι έφηβοι απέχουν από τις πηγές ενημέρωσης, μένοντας ελλιπώς ενημερωμένοι. Ποιοι παράγοντες άραγε οδηγούν στην αποχή αυτή;
Η ενημέρωση- ως γνωστόν- αποτελεί μια δραστηριότητα η οποία απαιτεί θυσία ενός μεγάλου χρονικού διαστήματος, εξαιτίας του εύρους των πληροφοριών που προσφέρει. Πληροφορίες για κάθε λογής θέματα από πολιτικά και οικονομικά μέχρι αθλητικά και καλλιτεχνικά προβάλλονται στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, με αποτέλεσμα ο έφηβος να νιώθει σύγχυση από τα συνεχή γνωστικά χτυπήματα που δέχεται. Επιπλέον ο απεριόριστος φόρτος της σχολικής εργασίας και οι εξωσχολικές δραστηριότητες καθιστούν τον ελεύθερο χρόνο του νέου περιορισμένο. Η καθημερινή και συνεχής επαφή του με το βιβλίο και γενικότερα η απόκτηση νέας γνώσης φαντάζει εξαιρετικά εξουθενωτική δραστηριότητα. Συνεπώς ο έφηβος προτιμάει να σπαταλά αυτόν τον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο του σε δραστηριότητες που του προσφέρουν προσωπική ευχαρίστηση και του δίνουν την ευκαιρία να ξεφύγει από την υπερφορτισμένη πραγματικότητα. Η άθληση και η μουσική αποτελούν συνήθη μέσα απόδρασης.
Επιπροσθέτως οι νέοι παρουσιάζονται τόσο αδιάφοροι απέναντι στην ενημέρωση, εξαιτίας της έλλειψης ερεθισμάτων που αφορούν στον πνευματικό τομέα. Από τη νεαρή τους κιόλας ηλικία δεν έχουν δεχθεί από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον τις κατάλληλες γνώσεις, για να συνειδητοποιήσουν την αδήριτη ανάγκη που αποτελεί η ενημέρωση. Απόρροια της έλλειψης γνωστικών ερεθισμάτων συνιστά και η αδυναμία κατανόησης των λεγομένων που παρουσιάζονται από τα ΜΜΕ, τα οποία φαντάζουν δυσνόητα στα αυτιά των εφήβων.
Ο σημαντικότερος όμως από όλους τους παράγοντες οι οποίοι συμβάλλουν στην υιοθέτηση της παθητικής αυτής στάσης είναι η αρνητική προκατάληψη των νέων απέναντι στην ενημέρωση. Ορισμένοι δημοσιογράφοι που λειτουργούν ως φερέφωνα των πολιτικών εξυπηρετούν ιδιοτελή συμφέροντα, με αποτέλεσμα να δημιουργούν λανθασμένες αντιλήψεις για την αξιοπιστία της ενημέρωσης συνολικά. Οι νέοι, επηρεασμένοι από παρόμοια μεμονωμένα παραδείγματα αποστρέφονται την ενημέρωση των ΜΜΕ, προκειμένου να μην γίνουν θύματα της παραπληροφόρησης και προπαγάνδας.
Είναι γεγονός πως η ενημέρωση χαρακτηρίζεται από ορισμένες σκοτεινές πλευρές και πως λειτουργεί αριβιστικά και προπαγανδιστικά. Παρόλ’ αυτά όμως δεν πρέπει να αμφισβητηθεί η διαύγεια και η διαφάνεια ορισμένων δημοσιογραφικών εκπομπών να εμφανίσουν μονάχα την αλήθεια. Η ανάγκη για ενημέρωση είναι απαραίτητο να γίνει αντιληπτή από τους εφήβους για μια πληθώρα λόγους. Αρχικά με την απόκτηση γνώσης τούς δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσουν μια πολύπλευρη οπτική και μια εμπεριστατωμένη γνώμη που θα τους βοηθήσει σημαντικά να σταθούν ορθότερα ως πολίτες της κοινωνίας.
Επιπλέον αδιαμφισβήτητο είναι το γεγονός ότι η απόκτηση νέας γνώσης οξύνει την κριτική σκέψη και βοηθά το άτομο να βλέπει τα γεγονότα από αντικειμενική οπτική γωνία, να εξετάζει και να ερμηνεύει την ειδησεογραφία σύμφωνα με τα «πιστεύω» που το ίδιο πρεσβεύει και συνεπώς να μην πέφτει θύμα της παραπληροφόρησης.Επιπροσθέτως η ενημέρωση για θέματα που αφορούν οικονομικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς παράγοντες συμβάλλει στην απόκτηση γνώσης που σχετίζεται έμμεσα με όσα διδάσκονται και εξετάζονται στο σχολικό περιβάλλον. Η παρακολούθηση της ειδησεογραφίας συνεπώς αποτελεί έναν διαδραστικό τρόπο εκμάθησης. Ακόμα και μαθητές με κενά στις γνώσεις τους ή με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να ενταχθούν ως ενεργά μέλη στην κοινωνία.
Καταληκτικά η ενεργή ενημέρωση και η παρακολούθηση της καθημερινής ειδησεογραφίας από τους νέους αποτελεί μια αδήριτη και αδιαμφισβήτητα αναγκαία δραστηριότητα. Αν ο έφηβος επιλέξει το μονοπάτι που τον οδηγεί στην ενημέρωση, θα γίνει αυτόπτης μάρτυρας του ρόλου που αυτή έχει στην απόκτηση πνευματικών ερεθισμάτων και στη διάπλαση δημοκρατικών και υπεύθυνων συνειδήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου