Αδράξαμε
την ευκαιρία και κάναμε ερωτήσεις που μας ενδιέφεραν, και μάλλον
ενδιαφέρουν και εσάς, στην διευθύντρια του σχολείου μας, κα. Ρομποτή. Πρόθυμη πάντα, μας απάντησε
όσο πιο ειλικρινά μπορούσε.
Υπηρετώ στην εκπαίδευση 29 χρόνια.
2. Πότε και γιατί αποφασίσατε να γίνεται διευθύντρια;
Το
έτος 2007 συμμετείχα στις κρίσεις διευθυντών, γιατί τα διοικητικά
καθήκοντα ήταν για μένα μια πρόκληση. Ήθελα να δοκιμάσω τις ικανότητές
μου και την αντοχή μου! Οι αυξημένες αποδοχές δεν αποτέλεσαν κίνητρο..
3. Ποιες είναι οι αρμοδιότητες σας για την ομαλή λειτουργία του σχολείου?
Η
σχολική κοινότητα είναι ζωντανός οργανισμός με γνώρισμα τη συνοχή αλλά
και τη διαφορετικότητα των απόψεων και των θέσεων των ατόμων που την
απαρτίζουν. Όμως στο βαθμό που όλοι συγκλίνουμε στον αλληλοσεβασμό και
το σεβασμό των κανόνων που διέπουν την κοινότητα και υπηρετούμε τη δική
σας- των μαθητών- αγωγή και παιδεία, το σχολείο λειτουργεί ομαλά και
ανταποκρίνεται στο ρόλο του. Πρέπει επίσης να υπάρχει και συνεργασία από
όλους τους συμμετέχον τες.
4. Από πέρσι για φέτος αποχώρησαν πολλοί καθηγητές( βλέπε κ. Κρασάκης, κ.Φρουζάκη, κ. Μαθιουδάκης). Γιατί άργησαν να καλυφθούν οι θέσεις τους? Είναι πάνω από τις αρμοδιότητές σας?
Η
τοποθέτηση του διδακτικού προσωπικού σε κάθε σχολείο είναι αρμοδιότητα
του Υπηρεσιακού Συμβουλίου(Π.Υ.Σ.Δ.Ε.). Το Συμβούλιο αξιοποιεί το
προσωπικό που του διαθέτει το Υπουργείο. Εγώ ως διευθύντρια δεν
εμπλέκομαι σ ‘αυτή τη διαδικασία, παρά μόνο για να αναφέρω τα κενά του
σχολείου μας. Είναι πάνω από τις δυνατότητες μου και δεν είμαι ικανή από
τη θέση μου να αλλάξω κάτι. Τα περισσότερα από αυτά κατά τη φετινή
χρονιά δεν καθυστέρησαν να καλυφθούν, εκτός απ’ αυτό του καθηγητή της
οικονομίας. Αυτό συνέβη επειδή υπήρχε μεγάλη έλλειψη των καθηγητών αυτής
της ειδικότητας. Παρόλα αυτά εμείς είχαμε νωρίτερα καθηγητή απ’ ότι
άλλα σχολεία, στα οποία τοποθετήθηκαν πολύ αργότερα καθηγητές της
συγκεκριμένης ειδικότητας.
5.
Τα τελευταία δύο χρόνια ακούγεται ότι θα πραγματοποιηθεί συγχώνευση
μεταξύ του σχολείου μας και του 3ου Λυκείου Αλίμου. Πώς σχολιάζετε αυτή
την σκέψη?
Γενικότερα
σήμερα συζητούνται και γίνονται συμπτύξεις τμημάτων και συγχωνεύσεις
σχολείων. Όταν γίνονται για εξοικονόμηση χρημάτων, χωρίς να επιβάλλονται
από τον πολύ μικρό αριθμό μαθητών- γιατί συμβαίνει κι αυτό- προφανώς
είναι σε βάρος των διδασκόντων και των μαθητών, των οποίων αυξάνεται ο
αριθμός ανά τμήμα με συνέπειες στη μαθησιακή διαδικασία. Σίγουρα,
λοιπόν, πιθανή συγχώνευση θα προκαλέσει προβλήματα τα οποία θα είναι
δύσκολο να αντιμετωπιστούν.
6. Είστε ικανοποιημένη από τους μαθητές και καθηγητές, και γενικότερα από την λειτουργία του σχολείου?
Οι
συνάδελφοι μου διαθέτουν ευσυνειδησία, συνέπεια και επιστημονική
κατάρτιση. Οι μαθητές του σχολείου μας έχουν ήθος και αρχές σοβαρότητα,
ενώ όσοι διαφοροποιούνται απ΄αυτό που απαιτεί το σχολείο, δεν το κάνουν
έχοντας κακές προθέσεις. Οι μαθητές μας έχουν ενδιαφέρον για μάθηση γι’
αυτό και διακρίνονται στις εξετάσεις και στις σπουδές τους αργότερα.
Πολλοί επίσης διακρίνονται στον αθλητισμό και σε εξωσχολικές
δραστηριότητες( χορό, μουσική ή και στην ιππασία!)Αρκετοί έχουν
εξαιρετικές υποκριτικές ικανότητες, γι’ αυτό και συμμετέχουν με μεγάλη
επιτυχία στη θεατρική ομάδα του σχολείου μας. Οφείλω να πω ότι είμαι
πολύ ευχαριστημένη από τον τρόπο που λειτουργεί η σχολική μας κοινότητα.
7. Αν σας δινόταν η ευκαιρία να αλλάζατε επάγγελμα, τι θα επιλέγατε να κάνετε?
Δεν
θα άλλαζα επάγγελμα. Η δουλειά μου με ικανοποιεί παρόλες τις δυσκολίες
της. Θεωρώ ύψιστης σημασίας την ενασχόληση με την εκπαίδευση νέων
ανθρώπων, οι οποίοι είμαι βέβαιη ότι αποζητούν το υγιές πρότυπο στο
δάσκαλό τους, γι΄ αυτό και όταν δεν το βρίσκουν, ενίστανται. Αποζητούν
επίσης τη μόρφωση, την καθοδήγηση, τη συμβουλή. Έτσι ο ρόλος του
δασκάλου αποδεικνύεται πολύ σημαντικός την ώρα που οι σειρήνες του
αποπροσανατολισμού ηχούν συνεχώς στα αυτιά των νέων.
8. Αν σας δινόταν η ευκαιρία για αλλαγές στο σχολικό περιβάλλον, τι καινοτομίες θα υιοθετούσατε? Ίσως κάποιες νέες δραστηριότητες όσο αφορά στους μαθητές.
Θα
προωθούσα δραστηριότητες που θα σχετίζονταν με τα ενδιαφέροντα των
μαθητών. Θεωρώ εποικοδομητικά και αναγκαία για την ολοκλήρωση της
προσωπικότητας του εφήβου τη θεατρική και μουσική παιδεία, όπως επίσης
τη συστηματική διδασκαλία των ξένων γλωσσών και τον αθλητισμό. Αναγκαία
είναι, φυσικά, και η ύπαρξη υλικοτεχνικής υποδομής όπως και η απασχόληση
εξειδικευμένου προσωπικού που θα επιτρέπει στον μαθητή να προσλαμβάνει
και να απολαμβάνει επαρκή γνώση που θα του δίνει ευχαρίστηση. Μ’ αυτόν
τον τρόπο το σχολείο δεν θα ήταν αποστεωμένο και κουραστικό αλλά κύτταρο
ζωής.
9. Ένα σχόλιο για τον θεσμό των project και την αποτελεσματικότητά τους.
Ο
θεσμός των project δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να ερευνούν, να
εξετάζουν πολύπλευρα διάφορα θέματα, ανάλογα ο καθένας με τα
ενδιαφέροντά του. Επίσης ευνοούν την ομαδική εργασία και την οργάνωση
και εθίζουν τους μαθητές στη λογική της συνεργασίας και της εξαγωγής
αποτελέσματος με συλλογική προσπάθεια. Πολλές ομάδες φέρνουν πολύ καλά
αποτελέσματα παρά τα πενιχρά μέσα (π.χ. ελάχιστους ή καθόλου Η/Υ ) που
έχουν στη διάθεσή τους για να εργαστούν. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα και
σίγουρα θα καταλήξουν κερδοφόρα.
10.
Υποθετικά, για προσωπικούς λόγους αφήνετε τη θέση σας. Ποιον από τους
διδάσκοντες θεωρείται πιο ικανό για την θέση σας?
Δεν
είμαι εγώ αρμόδια να αξιολογήσω την ικανότητα του κάθε συναδέλφου μου
σε διοικητική θέση. Υπάρχουν συμβούλια κρίσης γι’ αυτόν το σκοπό...
11. Ένα σχόλιο για την πολιτική κατάσταση της χώρας.
Η έξαρση των αντιπαραθέσεων - συγκρούσεων μεταξύ των νεολαιών
συγκεκριμένων κομμάτων είναι ένα στοιχείο της πολιτικής ζωής της χώρας
μας, το οποίο έχει αντίκτυπο μέσα στα σχολεία. Όμως, αν δεν
εξευγενίζονται τα ήθη μέσα στο σχολικό χώρο και οι μαθητές βιώνουν το
φόβο και τις εντάσεις, η τροπή των πραγμάτων θα είναι επικίνδυνη.
12. Όσον αφορά τη κρίση, πώς έχει επηρεάσει το σχολείο( και τη ζωή σας);
Το
εκπαιδευτικό μας σύστημα, με πολλές ελλείψεις και προβλήματα, είναι
φανερό ότι διέρχεται κρίση. Η χρόνια απαξίωση του εκπαιδευτικού, του
μαθητή και της εκπαίδευσης συνολικά έχει γεννήσει κακέκτυπα
πεπαιδευμένων. Γι’αυτό εκεί που πρέπει να ανθίζει το ενδιαφέρον για τη
μόρφωση, το ευγενικό ήθος και ο πολιτισμός εκδηλώνονται πολλές φορές
συμπεριφορές απαιδευσιάς και βαρβαρότητας, εντάσεις και
αναποτελεσματικότητα των παιδαγωγικών μέτρων. Επιπλέον ως κοινωνία, τις
τελευταίες δεκαετίες, βιώνουμε βαθιά πολιτιστική κρίση, η οποία
εκφράζεται με την απαξίωση της γνώσης και κάθε αξίας, την επικράτηση των
ανάξιων, τη θεοποίηση της ύλης. Επομένως το ελληνικό σχολείο έχει ήδη
βιώσει τη δική του βαθιά κρίση, πολύ πριν τη διανυόμενη κρίση! Η
οικονομική κρίση απλώς επέτεινε το πρόβλημα. Εξάλλου ίσως είναι καιρός
να επαναπροσδιορίσουμε το αξιακό μας σύστημα, να αναζητήσουμε το μέτρο,
που είχε χαθεί και να προχωρήσουμε με την πεποίθηση που διατυπώνεται στη
φράση ‘ουδέν κακόν αμιγές καλού’.
Αν ρωτάτε για το δικό μας σχολείο, ασφαλώς δεν έχει μείνει
ανεπηρέαστο, έχει όμως το πλεονέκτημα να κρατάει ισχυρές αντιστάσεις.
13.Τι συμβουλές μπορείτε να δώσετε στη γενιά μας, ώστε να πετύχει και αυτή, με τη σειρά της, στον επαγγελματικό τομέα?
Η
επαγγελματική επιτυχία σήμερα προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό από
παράγοντες που δε σχετίζονται με το άτομο που αγωνίζεται γι’ αυτήν. Η
εξέλιξη του κάθε νέου επηρεάζεται από τη γενικότερη οικονομική και
κοινωνική κατάσταση. Πάντοτε όμως τα τυπικά προσόντα και η πνευματική
καλλιέργεια δίνουν στο νέο την ώθηση να διεκδικήσει και να πετύχει. Και
ένα ακόμη αναγκαίο εφόδιο δεν πρέπει να ξεχνά ο νέος: τον ηθικό του
οπλισμό, με τον οποίο θα αισθάνεται άνθρωπος . Εξάλλου, εσείς οι νέοι
είστε η ελπίδα για μια πιο ευαισθητοποιημένη κοινωνία, στην οποία
συναίσθημα και λογική θα συμβαδίζουν για την ανθρωποποίηση του
ανθρώπου.
14.Προσωπική γνώμη για την αναγκαιότητα της σωστής παιδείας και εκπαίδευσης.
Το
περιεχόμενο του όρου ΄παιδεία’ και η αναγκαιότητα της σωστής παιδείας
απασχόλησε τη σκέψη του ανθρώπου από πολύ παλιά. Αυτό δείχνει και τη
σημασία της. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η παιδεία με την ευρύτερη
έννοιά της είναι αναγκαία. Ευρύτερη μόρφωση και ηθική καλλιέργεια είναι
αναγκαία γνωρίσματα για το σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος έχει μεν
κατακτήσει τεράστια κεφάλαια γνώσης, πορεύτηκε όμως με έλλειμμα ήθους
και έχασε την αρετή της ανθρωπιάς. Η απουσία σεβασμού, ενδιαφέροντος και
αλληλεγγύης στον συνάνθρωπο οδήγησε στην αποξένωση και την αποθηρίωση. Ο
καθένας ζει μόνος του, αυτό όμως δεν είναι κοινωνία. Χρειαζόμαστε
λοιπόν ηθικά καλλιεργημένους, πεπαιδευμένους ,αληθινούς ανθρώπους και
αυτό μπορούμε να το έχουμε με τη σωστή παιδεία. Φορέας υγιούς παιδείας
μπορεί να είναι η εκπαίδευση, την οποία εμείς υπηρετούμε.
15. Μια ευχή για το σχολείο μας…
Εύχομαι να έχουμε πάντοτε μαθητές της δικής σας ποιότητας, για να μπορέσουμε μαζί σας να χτίσουμε ένα καλύτερο μέλλον .
Παρακαλώ όταν κάνετε σχόλια να χρησιμοποιείτε όνομα. Και αυτό γιατί δεν μπορεί κανείς να “καταγγέλλει” χωρίς όνομα, γι’ αυτό σας παρακαλώ πολύ την επόμενη φορά που θα κάνετε οποιοδήποτε σχόλιο να το κάνετε επωνύμως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκ της διαχειρίσεως.